Loď

Loď

Jak se žije a pluje na našich lodích

Jezdíme na lodích nových, krásných, prostorných a dobře vybavených. Pronajímáme si je od prověřených charterových půjčoven ve většině pobřežních letoviskách. To nám zajišťuje flexibilitu co se týče oblasti i výběru té správné lodi.

Jak to na takové plachetnici vypadá?
Největší podobnost vykazují jachty s karavany, od kterých se ale liší svou sportovní stránkou. Musí tedy být schopné odolávat bouřím na moři, plout rychle na plachty a přitom nabídnout komfort srovnatelný s hotelem.
Lodní průmysl doslova chrlí každý rok nové modely. Základní rozvržení a prvky ale zůstávají podobné.
Podívejme se na jednotlivé části podrobněji.

Interiér

Kajuty (a lůžka v nich) – jejich počet určuje, kolik se na loď vejde osob
Koupelny – wc s umyvadlem, zrcadlem a horkou sprchou
Salón – “obývák” pro sezení a hodování u stolu v podpalubí
Kuchyň – lednice, 2 plotýnkový sporák s troubou, dřez

Exteriér

Kokpit – venkovní sezení, ze kterého se zároveň ovládají kormidelní kola a lana
Paluba s lanovím, stěžněm, ráhnem a plachtami
Koupací plato se schůdky do vody
Stříška proti slunci – možno kdykoliv sbalit



 

Kapacita


Každá loď je certifikovaná pro určitý počet osob starších 2 let, který není možné přesáhnout. Běžně se lodě dělí podle počtu kajut, kde každá ubytuje 2 osoby + další dvě provizorní lůžka se nacházejí na pohovkách v salónu (obývacím pokoji).

Velikosti lodí je určená délkou ve stopách, počtem kajut a maximálním počtem osob:

  • 3 kajuty – 34 až 40 stop – max 6+2 osob
  • 4 kajuty – 40 až 50 stop – max 8+2 osob
  • 5 kajuty – 50 až 60 stop – max 10+2 osob
Snahou tedy bývá obsadit kajuty vždy dvěma blízkými osobami. Ikdyž to není úplně komfortní, je možné spát v kajutě i ve 3 (např. s dítětem) a naopak nikdo nebrání obsadit kajutu jen pro sebe (pokud se posádka tak dohodne a bude dostatek místa).

Podle vybrané varianty plavby a aktuálních podmínek spí kapitán buďto ve své vlastní kajutě nebo v salónu (kvůli pohotovosti).

 

Komfort

Jednotrupé rekreační plachetnice běžně používané ve Středomoří v sobě snoubí ergonomii a vybavení pro pohodlnou „koupací“ dovolenou, stejně tak jako sportovní ambice při jízdě pod plachtami.

Funkce lodě předchází formu. Jaké plavební vlastnosti bude plachetnice mít, záleží ve velké míře na tvaru trupu a takeláže (stěžeň, plachty, lana). Podle toho jsou navrženy rozměry a rozvržení kajut, kuchyně, koupelen a dalšího vybavení.
Tyto prostory umožňují pohodlné přebývání na lodi klidně i měsíce, je ale potřeba pamatovat na to, že designéři zde sváděli tvrdý boj o centimetry.

Z moderních výdobytků na jachtách běžně naleznete:
  • zavírací skříňky a poličky
  • matrace, deky, polštáře a povlečení
  • lampičky u postele
  • splachovací WC a sprcha s teplou vodou
  • venkovní sprcha s teplou vodou u koupacího plata na zádi
  • autorádio na AUX/USB s reproduktory v kokpitu (venkovní)
  • lednice s mrazákem, plynová trouba s dvouplotýnkou
  • 12V el. síť a wifi

 

Kotvení

Kdo pluje přes Atlantik, nezastavuje. My si vychutnáme plavbu ve tvém rytmu. Můžeš naplout denně hodiny, nebo také jen minuty a zbytek strávit na pevnině nebo ve vodě. Každý způsob kotvení (stání) má své plusy a mínusy, naší výhodou ale každopádně je, že se můžeme skoro kdykoliv sebrat a překotvit tam, kde nám to bude vyhovovat.

Toto jsou nejběžnější typy kotvení:

  • mariny – jachtařské přístavy (obdoby kempů) s veškerým zázemím (sprchy, toalety, obchod, 220V ), často však stranou od center měst a lodě stojí vedle sebe jako na parkovišti.
  • městské přístavy – jednou nohou na lodi, druhou v pekárně, kavárně nebo na baru. Mají rozhodně svůj styl!
  • trakejktová mola, rybářské přístavy – větší klid a přitom flexibilita co se týče vycházek na pevninu.
  • bójky – často u báječných restaurací v průzračných zátokách. Soukromí na délku minimálně dvojnásobku délky lodě. Cesta na pevninu kraulem nebo na nafukovacím člunu s motorem.
  • stání na kotvě – původní pionýrský způsob s obdobnými výhodami jako bójky, jen často ještě větší klid, soukromí. Bezvadné na odpolední koupání, nevhodné za horšího počasí.